1. Forklar og utdyp hva som menes med de tre
Maktdefinisjonene som er gitt i forelesingen.
Makt kan defineres på en måte der man når sine mål, mot andres vilje og interesser. Jo mer mål vi oppnår desto mer makt får man.
Makt kan også defineres på en annen måte hvor man har evne til å innordne andre under
sin vilje, uansett på hvilket grunnlag dette skjer. Denne makten er når man bruker tvang, belønning eller når man overtaler andre til å gjøre noe dem ikke vil.
Den siste definisjonen handler om muligheten til å påvirke i mellommenneskelige relasjoner, både på individ- og samfunnsnivå. Man påvirke andres mål, viljer og interesser.
2. Lag en liste over ulike maktutøvere.
Forsøk å sortere maktutøverne under de tre
definisjonene, og forklar videre
hvordan noen av dem utøver
1.fysisk makt(tvang),
Diktator, bruker fysisk tvang ved å skape frykt i landet, staffer dem som står i mot han.
2.materiell makt (belønning)
Mor og far, de kan få oss til å rydde eller vaske og gir oss en belønning for arbeidet.
3.symbolsk makt (overtaling)
Politikere kommer med logiske argumentasjoner som får oss til å skifte mening. Det kan tas som overtaling.
3. Forklar hva disse begrepene betyr
- Skjønnhetsideal
- Bruk-og kastmentalitet
- Fremmedfrykt
2.2.2 Skriv en
fortelling om en person som møter
flere
situasjoner der denne blir påvirket i
forhold
til en eller flere av disse
ideologiene
i samfunnet: Skjønnhetsideal,
Bruk-og
kastmentalitet, Fremmedfrykt.
Malin er en 15 år gammel
jente. Hun va på vei til kjøpesenteret og skulle kjøpe seg litt sminke og klær.
Da hun kom inn på sminkebutikken som het Kicks var det noe som fanget blikket
hennes. Det var en plakat av en veldig kjent artist. På denne plakaten var det reklame
for en mascara som da skulle være artisten sin favoritt. Denne plakaten fikk
Malin til å kjøpe denne mascaraen. Hun tenkte at visst denne artisten så fin ut
med denne mascaraen, ville hun også se like fin ut. Hun fikk kjenne på det som
heter skjønnhetsideal.
Malin hadde fått sommerpenger av faren sin for en uke tilbake. Disse pengene skulle hun få bruke på noe hun ville trenge. Hun hadde tidligere på dagen fått vite at Apple hadde komt ut med en ny telefon. Hun ville derfor gå til Apple butikken for å sjekke denne ut. Det som var problemet var at hennes telefon hadde hun bare hatt i ett år og fungerte helt fint. Når Iphone 6 kom ut ble den veldig populær og skulle tydeligvis være mye bedre enn Iphone 5. Siden denne telefonen skulle være mye bedre og var populær valgte Malin å kjøpe denne. Hun hadde egentlig ikke trengt en nye telefon, men pga. Det Apple fortalte om Iphonen, fikk det henne til å kjøpe den. Hun fikk da kjenne litt på det som man kaller bruk- og kastmentalitet. Det får deg til å kaste noe som er brukelig, for å kjøpe noe som skal være bedre.
Malin satt i klasserommet og skulle svare læreren på et spørsmål. Hun hadde ingen kunnskap om det de snakket om og visste derfor ikke va hun skulle si. Venninna hennes visste veldig mye om det og fortalte hva hun mente om det. Siden venninna hadde kunnskap , baserte Malin sine meninger på det venninna sa. Fremmedfrykt er da når man mangler kunnskap og baserer seg på hva andre sier og mener.