onsdag 4. november 2015

Tekstmodell og reklameanalyse

Oppgave1: Forklar hva som menes med begrepet assosiasjon.
Assosiasjoner er tankeforbindelser som kobler noe med en forestilling.
Assosiasjoner er mer private en konnotasjon.


Oppgave 2: Forklar hva som menes med konnotasjon. 
Ligner på assosiasjoner men er en type assosiasjoner som er felles for en gruppe mennesker. Så det er mer offentlig.


Oppgave 3: forklar forskjellen på tekstmodellen og prosessmodellen i en kommunikasjonsprosess. 
 Tekstmodell fokuserer på leserens opplevelse og forståelse. Og en mulighet til å finne meningen gjennom tolkning.
Prosessmodell forklarer hvordan et buskap blir overført fra sender til mottaker. Det viser også hvordan dette budskapet møter ulike hindringer.


Oppgave 4: Hva menes med "det utvidede tekstbegrepet? 
Tekst forståes som bilder, radio, reklame, dataspill, sang, dataspill og tegneserier.

Oppgave 5: Hvor mange ord for hus kan du komme på? Lag tre kolonner og sett ordene du har funnet inn der du mener de hører hjemme.
Positiv konnotasjon: Hus, koselig
Negativ konnotasjon: Fattig, fuktskader
Nøytral konnotasjon: Hjem


Oppgave 6.
Gr3: Finn fem bilder som du assosierer med begrepet "lykke"

Lag en collage og legg den på bloggen.