onsdag 14. oktober 2015

Prosessmodell

Prosessmodell

1.   Hva er og forklar de ulike leddene i prosessmodellen.     
Prosessmodellen fokuserer på overføring av budskapet. Den har en sender, budskap og mottaker. Senderen er den som vil formidle noe. Han må da tenke hvordan han må gjøre det for at den målgruppen han har valgt skal forstå det. Budskap er da det han skal formidle. Mottaker er da den personen som skal oppfatte budskapet og forstå det. Om den personen ikke forstår det så er ikke kommunikasjonen vellykket. Prosessmodell er en måte å studere kommunikasjon.
Leddene kan se slik ut:
SenderàKodingàBudskap/KanalàAvkodingàMottaker
Prosessmodellen kan også formuleres til spørsmål: Hvem sier hva, i hvilken kanal, til hvem, med hvilken effekt?
             
2.  Hva er en målgruppe?
Målgruppe er det avsenderen vil at skal passe til. Senderen vil at budskapet skal passe til en bestemt målgruppe eller passe for alle. Som for eksempel nyheter har målgruppen voksne. Det er tilpasset for voksne og ikke barn.

3.  Finn et eksempel på et budskap som er rettet mot en bestemt målgruppe.
     Hvem er sender, Hva er budskapet, Hvilken kanal/medium blir brukt og Hvem er motaker/målgruppe.




















På dette bildet er senderen Nike. Budskapet er da ”Just Do It”. Jeg oppfatter buskapet som en slags motivasjon. At vi bare skal for eksempel trene uten å nøle. Mottakerene kan være alle de som kjøper klærna fra nike, og det kan være de som trener da.
                

4a. I prosessmodellen brukes begrepet støy. Hva er definisjonen på "støy" i prosessmodellen?
Definisjonen på ”støy” i prosessmodellen betyr at budskapet ikke kommer fram. For en person som ikke forstår det språket som er brukt i budskapet kan oppfatte det som støy og at en ikke forstår det. Og visst ikke mottakeren er i stand til å skjønne budskapet, er ikke kommunikasjonen vellykket.


4b. Gi eksempler på hvordan "støy" kan oppstå i de ulike leddene.

Visst for eksempel en nyhetsanker har på seg alt for distraherende klær så kan mottakeren bli distrahert og kanskje ikke forstå helt budskapet som senderen sendte ut.