Prosessmodell
1. Hva er og forklar de ulike leddene i prosessmodellen.
Prosessmodellen fokuserer på
overføring av budskapet. Den har en sender, budskap og mottaker. Senderen er den
som vil formidle noe. Han må da tenke hvordan han må gjøre det for at den
målgruppen han har valgt skal forstå det. Budskap er da det han skal formidle.
Mottaker er da den personen som skal oppfatte budskapet og forstå det. Om den
personen ikke forstår det så er ikke kommunikasjonen vellykket. Prosessmodell
er en måte å studere kommunikasjon.
Leddene kan se slik ut:
SenderàKodingàBudskap/KanalàAvkodingàMottaker
Prosessmodellen kan også
formuleres til spørsmål: Hvem sier hva, i hvilken kanal, til hvem, med hvilken
effekt?
2. Hva er en målgruppe?
Målgruppe er det avsenderen vil at
skal passe til. Senderen vil at budskapet skal passe til en bestemt målgruppe
eller passe for alle. Som for eksempel nyheter har målgruppen voksne. Det er
tilpasset for voksne og ikke barn.
3. Finn et eksempel på et budskap som er rettet mot en
bestemt målgruppe.
Hvem er sender, Hva er budskapet, Hvilken
kanal/medium blir brukt og Hvem er motaker/målgruppe.
På dette bildet er senderen Nike.
Budskapet er da ”Just Do It”. Jeg oppfatter buskapet som en slags motivasjon.
At vi bare skal for eksempel trene uten å nøle. Mottakerene kan være alle de
som kjøper klærna fra nike, og det kan være de som trener da.
4a. I prosessmodellen brukes begrepet støy. Hva er definisjonen
på "støy" i prosessmodellen?
Definisjonen på ”støy” i
prosessmodellen betyr at budskapet ikke kommer fram. For en person som ikke
forstår det språket som er brukt i budskapet kan oppfatte det som støy og at en
ikke forstår det. Og visst ikke mottakeren er i stand til å skjønne budskapet,
er ikke kommunikasjonen vellykket.
4b. Gi eksempler på hvordan "støy" kan oppstå i de
ulike leddene.
Visst for eksempel en nyhetsanker
har på seg alt for distraherende klær så kan mottakeren bli distrahert og
kanskje ikke forstå helt budskapet som senderen sendte ut.